Voorstudie Zuid-Afrika - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van anouk sluijs - WaarBenJij.nu Voorstudie Zuid-Afrika - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van anouk sluijs - WaarBenJij.nu

Voorstudie Zuid-Afrika

Door: Anouk van Sluijs

Blijf op de hoogte en volg anouk

21 Januari 2018 | Nederland, Nijmegen

Hallo,
Ik ben Anouk van Sluijs en ik ben 15 jaar oud. Ik ga met een groep andere leerlingen een reis maken naar Zuid-Afrika. Voordat ik deze reis ga maken wil ik eerst meer te weten komen over dit land. Deze informatie deel ik graag met jullie.

Zuid-Afrika heet officieel De Republiek Zuid-Afrika. Het is een land dat in het zuiden van Afrika ligt. Het land grenst aan Namibië, Botswana, Zimbabwe, Mozambique en Swaziland. Lesotho wordt in zijn geheel omsloten door Zuid-Afrika. Zuid-Afrika is het meest zuidelijke land in Afrika. Vandaar ook de naam. Met bijna 53 miljoen inwoners en een oppervlakte van 1.219.912 vierkante kilometer is het het 25ste grootste land van de wereld. Het land heeft een hele lange kustlijn die grenst aan de Indische en de Atlantische Oceaan. Zuid-Afrika heeft drie hoofdsteden: Pretoria (bestuurlijke macht), Kaapstad (wetgevende macht) en Bloemfontein (rechterlijke macht).

Zuid-Afrika is een droog land. Het kent hoge temperaturen en lage luchtvochtigheid in de winter en hierdoor een hoge verdamping. Dit leidt tot een tekort aan zoet water, de mensen gebruiken meer water dan er is. Er zijn in Zuid-Afrika namelijk maar vijf meren en weinig rivieren. Door de landbouw en steden wordt het water veel vervuild, hierdoor is het water niet veilig.

De belangrijkste sporten in Zuid-Afrika zijn voetbal, rugby, cricket en boksen. Een belangrijk moment in de sportgeschiedenis was het Wereldkampioenschap rugby in 1995. Het Zuid-Afrikaanse rugbyteam werd hier kampioen, bij deze wedstrijd was Nelson Mandela aanwezig, gekleed in het shirt van het nationale team.

Zuid-Afrika is een ontwikkelingsland met een gemiddeld inkomen en een grote hoeveelheid bodemschatten. De werkeloosheid is al lang 26%. De economische problemen uit de tijd van de apartheid zijn helaas nog niet opgelost. Criminaliteit, corruptie en aids zijn grote problemen in dit land.

in Zuid-Afrika worden veel verschillende talen gesproken, elf daarvan zijn officieel. Het land staat als 2e op de wereldranglijst met meeste talen. De meest gesproken talen zijn: Zoeloe, Xhosa en Afrikaans.

Er zijn veel religies in Zuid-Afrika. In de kleinste dorpen staan zelfs verschillende kerken voor de verschillende religies. 79,7% is christen. Er worden nog ongeveer 13 andere talen geteld.

In 1912 werd het ANC, African National Congress opgericht. Deze partij heeft het doel meer rechten te krijgen voor de zwarte bevolking van Zuid-Afrika. Ondanks het ANC wordt in 1948 de Apartheid ingevoerd in Zuid-Afrika. Het gevolg hiervan is dat er speciale scholen voor zwarte leerlingen worden opgericht. Zwarte Zuid-Afrikanen verliezen hun stemrecht en ze moeten speciale pasjes bij zich dragen wanneer ze blanke gebieden betreden. Er zijn veel demonstraties tegen het Apartheid beleid. Een van de activisten is Nelson Mandela.
Nelson Mandela is een groot kenmerk van Zuid-Afrika. Hij is ontzettend belangrijk geweest voor de zwarte bevolking en voor heel Zuid-Afrika. Nelson Mandela werd geboren op 18 juli 1918 in een klein dorpje Mvezo. Nelson wilde al vanaf jong advocaat worden. Samen met een collega-advocaat opende hij in 1952 het eerste ‘zwarte’ advocatenkantoor. Nelson is een van de oprichters van de militaire tak van het ANC ‘Speer van de Natie’. In 1962 is Nelson Mandela opgepakt voor zijn verzet tegen de Apartheid. Hij wordt gestraft met een levenslange verbanning en gevangenschap op Robbeneiland. Waar hij uiteindelijk 27 jaar heeft vastgezeten. Toen Nelson eindelijk vrij man was heeft hij de nobelprijs voor de vrede gekregen. Op 10 mei 1994 werd hij officieel de nieuwe president van Zuid-Afrika. Een van de belangrijkste uitspraak van Nelson Mandela is It’s never impossible until it’s done. Nelson Mandela overleed op 95-jarige leeftijd op 5 december, 2013.

Wij gaan verblijven in Genadendal. Dit dorpje ligt in een van de negen provincies West-Kaap. Het dorpje heeft 5663 inwoners.

Ik hoop dat ik jullie meer informatie heb gegeven over een aantal aspecten van Zuid-Afrika.

Groetjes,
Anouk